Goya's Ghosts, SUA-Spania, 2006 /// Regia: Milos Forman /// Scenariul: Milos Forman, Jean-Claude Carrière /// Cu: Javier Bardem, Natalie Portman, Stellan Skarsgard, Randy Quaid /// Durata: 113'


Nu ştiam de la ce să mă aştept când am văzut afişul filmului Fantomele lui Goya, dar am considerat că cele câteva rânduri foarte scurte dintr-o revistă sunt oarecum convingătoare. Aşa că m-am aşezat cuminte pe scaun şi am aşteptat începutul.

Filmul regizat de Milos Forman este împărţit în două etape. Prima este legată de perioada Inchiziţiei, de cum erau trataţi oamenii. Este scos în evidenţă comportamentul bisericii faţă de cei care îi credeau protestanţi sau iudei şi felul cum îi convingeau pe credincioşi să mărturisească ceea ce dorea biserica să audă.

Oamenii influenţi se descoperă cum sunt văzuţi cu adevărat prin portretele lui Francisco Goya. Viaţa unei tinere (Natalie Portman) este salvată de pictor prin eforturile lui, care după ce o pictează rămâne fermecat de frumuseţea fetei.
A doua etapă a filmului se petrece după 15 ani, când spaniolii aflaţi la putere blamează Inchiziţia. Chiar dacă suferise un accident şi devenise surd, Goya s-a bucurat mereu de faptul că încă putea să vadă şi să picteze. El nu a renunţat la salvarea vieţii tinerei acum dărâmată de chinurile Inchiziţiei.

Minciuni, trădări, adevăruri, pedepse bine meritate, lacrimi, clipe savurate cu sufletul la gură alcătuiesc perfecţiunea acestui film. Coloana sonoră impresionantă, actori profesionişti fac ca filmul să rămână bine întipărit în mintea spectatorilor. Credeţi-mă, nimic nu se compară cu feţele şocate ale celor din sală, aplauzele finale şi împietrirea oamenilor pe scaune după film. Parcă au înlemnit de tot fără cuvinte unde s-au aşezat. Concluzia? Ridicaţi-vă de la calculator si mergeţi la cinematograf! Un film ca ăsta MERITĂ VĂZUT!